MODELLTYPER

Drømmen om et liv med bobil begynner for de fleste gjerne om våren når vi ser frihetselskende mennesker ruller ut på veiene med sine lekre doninger. Det finnes mange flotte biler på markedet og vi anbefaler at du starter med å tenke gjennom hvilket behov du har. Er dere et par med eller uten barn og barnebarn, en familie eller kjører du for det meste alene? Det finnes modelltyper for alle, og et stort antall varianter av interiørløsninger. Her er en oversikt over modelltypene som er vanlige.

Helintegrerte bobiler har økt mest i popularitet i Norge de siste årene

Hele chassiset er integrert i boenheten. Selve bildelen er ikke like synlig på den helintegrerte som på den delintegrerte. Mange synes bobilen får det fineste designet med denne konstruksjonen. I tillegg får man en fantastisk panoramautsikt fra fører- og passasjerplass, takket være en bredere front. Denne typen gir også en følelse av best plass foran – noe som er faktisk riktig på grunn av konstruksjonen. Planløsningen i selve boenheten er i stor grad lik delintegrert bobil, med soverom bakerst, baderom som gjerne har separat dusj, kjøkkenkrok med gassbluss, kjøl- og fryseskap og oppvaskkum, samt en romslig sittegruppe der dreibare stoler i førerhuset utgjør en del av gruppen. Det er først og fremst designet foran i den helintegrerte bobilen som skiller seg fra de andre modellvariantene. De aller fleste av denne typen bobil har senkeseng i taket som trekkes ned over førersetene om natten og gir plass til to ekstra overnattingsgjester. Det er som oftest meget god lagringsplass i skap og skuffer, og i eventuelt lasterom (avhengig av bilens lengde). Helintegrert bobil er som oftest isolert helt frem til førerhuset. De fleste helintegrerte bobiler har stort overheng (lengde fra bakhjul til bakenden av bilen) som gjør at man trenger litt større plass når man svinger, fordi bakenden stikker ut.

Delintegrerte bobiler (også kalt halvintegrert) har i mange år vært folkets favoritt

Den delintegrerte bilen er den mest populære i Norge. Den utgjør godt over halvparten av salget. Fra utsiden ser man at den delintegrerte bilen har et fint og helhetlig design hvor førerhuset og bodelen er smeltet sammen på en funksjonell måte. Et trent øye ser at dette dreier seg om en «varebil» med en påmontert «campingvogn» på planet. Innvendig fører dette til romslig plass i området ved førerhuset og foran i bodelen. De aller fleste delintegrerte bilene er praktisk designet med midtstilt dobbeltseng bak, og velges av et godt voksent par som drar alene på tur. En annen praktisk løsning som også er populær er to enkeltsenger som kan bygges sammen i midten på natten. 90 prosent av kundene velger en av disse to sengeløsningene. Det er også mulig å få disse bilene med tverrstilt seng bak, men det betyr at den som sover innerst må klatre over partneren dersom det for eksempel er duket for toalettbesøk på natten. Det er en løsning de fleste velger bort.  Denne type bobil har som den helintegrerte baderom, gjerne med separat dusj (avhengig av bilens størrelse), kjøkkenkrok med gassbluss, kjøl- og fryseskap og oppvaskkum, samt sittegruppe der de dreibare stolene i førerhuset utgjør en del av gruppen. Delintegrert bobil kommer med en høy og en lav modell, der den høye indikerer senkeseng som trekkes ned over sittegruppen om natten. Dette gir plass til to ekstra overnattingsgjester. I de fleste bobilene av denne typen er det også en ekstra sengeløsning i salongen, men dette krever mye logistikk av sengetøy, madrasser osv. Det er som oftest meget god lagringsplass i skap og skuffer, og i eventuelt lasterom (avhengig av bilens lengde). Mange av de delintegrerte bilene har nokså stort overheng (lengde fra bakhjul til bakenden av bilen) som gjør at man trenger litt større plass når man skal svinge, fordi bakenden stikker ut.

Alkove bobil – den klassiske bobilen

Alkovebilen skiller seg mest ut med et synlig overbygg over førerhuset. Her har man plassert en dobbeltseng. Alkovebilen er den klassiske bobilen. Det var denne som var mest populær for noen år tilbake. Her ser man mer tydelig at konstruksjonen er en «campingvogn» som er plassert oppå planet bak. Alkovebilene er veldig populære i utleiemarkedet på grunn av de mange soveplassene. Det er ikke uvanlig med soveplass til fem personer eller flere i en slik bil. Alkovebilene passer spesielt godt til barnefamilier som ønsker to separate soveområder. I en alkovebobil kan barna ta tidlig kveld og får sin uforstyrrede sovedel oppe i alkoven når forhenget er trukket for. Det er som oftest god lagringsplass i skap og skuffer, og i eventuelt lasterom (avhengig av bilens lengde). De mest populære bilene er på ca. sju meter, og har gjerne køyeseng bak. Aerodynamikken er ikke like god på denne som på hel- og delintegrerte biler, på grunn av overbygget, og man må regne med noe høyere forbruk på alkovebilen.

Bybobilen – smart og praktisk

Det er først for få år siden at bybobilen slo an her til lands. Ellers i Europa har denne typen bobil vært svært så populær fordi den er så kompakt og enkel å kjøre i smale, svingete bygater. Bybobilen er en tradisjonell varebil som er innredet som en campingbil. Mange velger opp til seks meter som er en grense på ferger. Bak i boenheten er det ikke så veldig mange alternativer når vi har med en såpass kompakt bil å gjøre. De aller fleste har tverrstilt seng helt bakerst, dog finnes det også noen merker som har sengen i bilens lengderetning, noe de langbente kan merke seg. Med tanke på lengde og bredde er det begrenset hva man kan få til i en slik bil, derfor blir de fleste svært like. Det er dessverre en utfordring å få bybobilene registrert for flere enn to personer, men er dere to er det også en veldig praktisk liten bil som er meget smart innredet. Her finnes bad med toalett og enkel dusj, praktisk liten kjøkkenkrok med gassbluss, oppvaskkum og kjøleskap med fryser, og skapplass under taket samt lagringsrom under sengen bak. De aller fleste bybobiler kommer med delt stor bakdør. Vi ser også at noen bruker bybobilen som fremkomstmiddel i hverdagen, i tillegg til at den er feriebil. Bilene blir produsert på standard varebiler, dog med noen karosseriendringer.