Blogg

Skrevet av Per Vie

Fra Lindesnes til Nord-Norge i ny bobil fra Hokksund

– Det ble selvfølgelig Norgesferie på oss i sommer, og vi har storkost oss på tur, forteller Mette Hana. Hun og mannen Vidar Johanson bor så langt sør du kan komme i vårt langstrakte land, og i sin splitter nye Knaus L!VE 700 MEG valgte de å reise langt hjemmefra denne sommeren. 

Det viser seg at Mette og Vidar har kjørt mye av den samme reiseruta som jeg valgte i sommer. Så da kan jeg underskrive på at de har opplevd det aller beste av det dette vakre landet vårt har å by på. 

Hvor langt nord kjørte dere, Mette?

– Vi kjørte til Lofoten. Vi bor jo på Lindesnes, så det ble et godt stykke å kjøre. Men du verden, for et land vi bor i, smiler Mette.

Har dere kjørt bobil i mange år?

– Det har blitt fem år, og dette er den tredje bobilen. Man må bytte noen ganger for å finne det optimale, sier Mette, som forteller at de faktisk har byttet til mindre bil. 

– Vi gikk høyt ut med vår første bobil, som var hele 8,75 meter med boggiehjul. Men da kom vi ikke til så lett der vi egentlig hadde lyst til å kjøre. Det ble vanskelig å komme seg innover på småveier. Den var litt for stor, rett og slett, forklarer Mette. Med boggiehjul blir også svingradiusen mye større.

Vidar har også blitt en ekte Knauser i løpet av sommeren.

Fricamper dere mye, Mette?

– Ja, det gjør vi. Nå i ferien ble det nok rundt 50 prosent fricamping. Å fricampe er jo det optimale, men det er ikke alltid så lett å finne plasser der det er greit å stå. Og der er vi veldig «lovlydige». Hvis vi ikke er helt sikre på stedet vi har lyst til å stå, da gjør vi ikke det.

Tettere på fantastiske naturopplevelser kommer du ikke!

Hvorfor valgte dere å kjøpe bobil hos MobileZentrum i Hokksund? Langt unna Lindesnes

– Vi hadde jo en del kriterier som var viktige for oss, siden vi hadde hatt to bobiler før. Merket var ikke veldig viktig, men hva bilen skulle inneholde av løsninger var viktig for oss. Så sto det etterhvert mellom tre biler rundt i landet som vi var nysgjerrige på. Vi tok kontakt med de forskjellige på mail og telefon, og det var vel bare MobileZentrum som viste at de var interessert i å selge, forteller Mette, litt forundret. 

– Vi har blant annet en garasje som bilen må kunne få plass i, så vi var interessert i å få vite eksakt høyde på bobilen. Men da var det veldig vanskelig for noen å gå ut og måle høyden på den spesifikke bilen vi var interessert i. Og da bare droppet vi de forhandlerne, sier Mette.

– Hos MobileZentrum fikk vi tilbud med én gang. Der møtte vi folk som helt tydelig hadde et klart fokus på å ha fornøyde kunder. Vi har jo bobilforhandlere her i distriktet også, men det virket ikke som de var særlig interessert i å selge til oss. Jeg føler faktisk at de ikke er særlig gode selgere. De var ikke i nærheten av å ha den entusiasmen på våre vegne som vi møtte hos MobileZentrum. 

Mette forteller at de fikk først et tilbud på mail, og så kjørte de til Hokksund dagen etter. Og da var det et par ting de skulle ønske var annerledes i den aktuelle bilen. 

– Men da var Kjartan utrolig imøtekommende og sa: «Det skal vi ordne!» Og det gjorde han. Vi ville blant annet ha et mindre bord, og det ble fikset. Innstillingen var at alt kan ordnes, og den holdningen der var avgjørende for oss, poengterer Mette.

Disse to bobilentusiastene fra Lindesnes er i femtiåra, og som så mange på deres alder føler de seg litt trege når det gjelder å lære seg nye datatekniske ting.

 -Vi ville gjerne ha en TV-antenne som ikke bygde for mye i høyden på grunn av garasjen vår. Da ble vi anbefalt å lære oss å «streame». Men den satt langt inne for oss som er lite datakyndige. Da fikk vi full opplæring av Kenneth når vi hentet bilen. Og vi har også fått fantastisk god støttehjelp på telefonen i ettertid når vi ikke helt har skjønt hva som har skjedd eller ikke skjedd. Så at de ikke bare sa «dere må streame», og overlot resten til oss, men at de ordnet alt, også med å få på plass apper og alt vi trengte på våre mobiltelefoner, det er noe som er veldig positivt for oss som kunde, sier Mette, tydelig begeistret. 

Dra på tur og vær hjemme. Kunne ikke vært sagt bedre!

Hun forteller også at de ringte Kenneth en gang de satt på øya Vega og ikke fikk til noe som helst når de skulle se på TV. 

– Da lærte han oss alt på nytt igjen over telefonen. Jeg sa til Kenneth at han burde vært lærer, for han er veldig god til å forklare og lære bort. Og det er dette vi tenker er så positivt for oss som kunde, denne serviceinnstillingen de har hos MobileZentrum, avslutter Mette, som er i ferd med å pakke saker og ting i bilen for en av flere turer utover høsten.

– Nå blir det tur til Høydalsmo i Telemark!

God bobilhøst til dere, Mette. Og hils Vidar.

9. september 2020
Til toppen